Bergen, 2 juli 1906 – Brussel, 29 april 1972
Francis André was een totaal atypische kunstenaar; hij was schrijver, journalist, schilder, tekenaar, beeldhouwer, decorateur, kostuumontwerper, uitvinder en matroos. Na zijn middelbare studies aan het Athénée de Mons, schreef Francis André zich in aan de Faculteit Rechten van de Université Libre de Bruxelles. Hij stopte met zijn studie en meldde zich in 1927 aan als cadet bij de koopvaardij.
Het werk van Francis André is veelzijdig: van jongs af aan tekent hij. Vanaf het begin nam hij een grafische stijl aan die hij zijn hele leven opmerkelijk consistent zou aanhouden. Collega schilder en schrijver, Albert Dasnoy, schrijft hierover: «Hij vond meteen een originele manier van uitdrukking, beïnvloed door de stijl van die tijd, maar niettemin heel persoonlijk en herkenbaar, tegelijk karikaturaal, satirisch en dromerig. Hij zal er zijn hele leven trouw aan blijven en een opmerkelijke continuïteit tonen, zowel in de techniek, die alle schakeringen van zwart en wit aftast, als in de inspiratie, die wordt gekenmerkt door een pessimistische, sarcastische en ironische kijk op de wereld, een burleske mechanische uitvinding, maar ook een verlangen naar de open zee, om te ontsnappen, en naar een ontoegankelijke vrijheid die zijn werk een soort epische adem geeft.» (Nouvelle Biographie Nationale, deel 9, 2007).
In 1936 creëerde Francis André zijn eigen tijdschrift Le Sous-Marin à Voiles, organe indépendant de la navigation dolente et de la petite chanson trouble du contentement maritime. Het blad wordt in vijfendertig exemplaren gedrukt en komt tweeënveertig keer uit.
Vanaf 1958 werkte hij samen met operadirecteur Maurice Huisman, die hem inhuurde als decorateur en kostuumontwerper in het Théâtre Royal de la Monnaie in Brussel. Hij neemt deel aan tal van producties, met name die van Maurice Béjart.
In de jaren zestig werkte hij ook samen met beeldhouwer Olivier Strebelle, waarmee hij beweeglijke sculpturen maakte, en met diens broer, Claude Strebelle, de architect die de bouw van de campus van de Universiteit van Luik in Sart-Tilman coördineerde. De stier die Francis André had ontworpen voor de vertoning van Don Giovanni van Maurice Béjart wordt in monumentaal formaat nagebouwd en maakt sindsdien deelt uit van de collectie van het Openluchtmuseum Sart-Tilman.