allShapeCombined Shape CopyCombined ShapePage 1Group 11GroupPage 1ShapeFill 5Page-1Group 26linkedinPage 1 Copy 2ShapeShapeShapeplayFichier 1Fill 3

De rijkaard

Brons
h x l x b : 130 x 100 x 93 cm
1975
Collectie van de Fédération Wallonie-Bruxelles

In tegenstelling tot de meerderheid van de werken in het Openluchtmuseum werd De rijkaard van Mady Andrien niet speciaal voor de site ontworpen. De Franse Gemeenschap schafte het werk in 1987 aan en gaf het ter gelegenheid van zijn tiende verjaardag in langdurige bruikleen aan het Openluchtmuseum.

De kunstenares zelf koos de locatie uit voor de sculptuur: vlak bij het studentenrestaurant, langs een druk bezochte en geanimeerde passage. Oorspronkelijk werd het werk direct op het gras geplaatst, maar omwille van de stabiliteit werd er een metalen plaat op een betonnen sokkel voorzien.

Mady Andrien maakte in 1973 eerst een gipsen model dat twee jaar later in brons gegoten werd.

Ironisch grijzend kijkt de corpulente en schaamteloze man ons aan. Met zijn benen en armen wijd uit elkaar zit de rijkaard languit op twee ingepakte stoelen (een knipoog naar Christo) en staart hij in de verte. Hij glimlacht zelfverzekerd maar smalend. De kunstenares hekelt hier de triomferende bourgeoisie. Al de overvloed van de gegoede burgerij zit geconcentreerd in de ongemeen dikke en overvoede buik van de man.

Mady Andrien

Engis, 1941

Dès 1955, Mady Andrien étudie le dessin et la sculpture à l’Académie des Beaux-Arts de Liège. Elle suit les cours du soir de Louis Dupont, puis pendant deux ans, les cours de Marceau Gillard qui lui a donné le sens et l’intérêt du monumental comme de l’intimisme.

Mady Andrien enseigne la sculpture à l’Académie des Beaux-Arts de Liège (1964-1994). Elle est la directrice de l’Académie Royale des Beaux-Arts de Liège (cours du soir) de 1994 à 2000.

Son oeuvre est représentée dans plusieurs musées de la Ville de Liège et au Musée communal de Herstal.