Muur van steen uit het viséentijdperk

Kalksteen, 3 m x 50 m, 1967

Zoals tal van andere werken in het Openluchtmuseum werd deze opstelling van bij het begin expliciet geïntegreerd; het is zelfs één van de oudste installaties. De haast cyclopische muur brengt ons de Griekse wereld als “smeltkroes van onze beschaving” in herinnering. Bovendien verwijzen de kalkstenen en de titel van de installatie naar hun oorspronkelijke en geografische bakermat: het viséentijdperk (het viseaan, tijdens het carboon van 346,7 tot 330,9 Ma.).

Het Openluchtmuseum Sart-Tilman krijgt hier op eigenzinnige wijze de functie van conservator van de Waalse steengroeves toebedeeld. De indrukwekkende kracht waarmee de muur van Pierre Culot zijn ondersteunende functie uitvoert, is deels geveinsd. Zijn zacht glooiend profiel en de stenen brokstukken uit de lokale geologische lagen roepen bij de toeschouwer schematische structuren op. Verwijzen zij niet – zoals het hoort aan een universiteit – naar de kern van ons ontstaan, zowel in tijd als ruimte, naar het fundament van onze kennis, naar de basis van ons inzicht?

Te midden van de modernistische universiteitsgebouwen toont de muur zich schijnbaar eeuwenoud. Doch in al zijn waardigheid biedt hij bewust een plek aan nieuwe tendensen.

Pierre Culot

Malmédy, 1938 – Roux-Miroir (Incourt), 9 mars 2011

Formé à l’école d’Art de Maredsous puis auprès de Charles Leplae à l’Ecole nationale supérieure des Arts Visuels (La Cambre), Pierre Culot s’est orienté vers la céramique dès 1957 dans l’atelier d’Antoine de Vinck ( Belgique) puis de Bernard Leach (Grande-Bretagne). Tout en récoltant de nombreux prix internationaux dans cette technique (Faenza, 1967 et Vallauris, 1968), il évite de s’enfermer dans une discipline unique et s’attache à en repousser les limites (Prix Koopal, 1972 ; Prix Jeune Sculpture Belge, 1973). Son parcours, couronné entre autre par une exposition personnelle au Stedelijk Museum d’Amsterdam (1994-95), est jalonné d’un nombre croissant de sculptures monumentales et d'” environnements ” : Fondation Goldmuntz (Anvers), Hôtel de ville de Dordrecht, universités de Bruxelles, Louvain et Anvers, cité Beauharnais à Paris, Tractebel (Bruxelles), Mémorial de Vendée … Paysagiste recherché, Pierre Culot a également à son actif la création de maints jardins privés.