allShapeCombined Shape CopyCombined ShapePage 1Group 11GroupPage 1ShapeFill 5Page-1Group 26linkedinPage 1 Copy 2ShapeShapeShapeplayFichier 1Fill 3

De arend

Brons
h x l x b : 53 x 90 x 50 cm
1964
Collectie van de Fédération Wallonie-Bruxelles

De vogel is een favoriet thema voor André Willequet. Hij bestudeert zijn morfologie, zijn silhouet. Het is ongetwijfeld de vluchtige aard van het dier dat zijn interesse aanwakkert. Een vogel is altijd ‘vertrekkensklaar’: de kunstenaar ziet het als een verlangen naar andere oorden, een gevoel dat hij ook bij zichzelf herkent.

Met De arend in het Openluchtmuseum Sart-Tilman toont Willequet een dier dat klaar is om op te vliegen. Het beeld toont de kracht die de vogel nodig heeft bij de start van zijn vlucht. De explosiviteit van die beweging zit vervat in het brons. Er is geen sprake van anatomische gelijkenis; het is een op zichzelf gefocuste massa waarvan de kracht spoedig zal worden vrijgegeven.

André Willequet ontwierp eerst een model in gips vermengd met houtsnippers. Daarvoor gebruikte hij een rasterarmatuur: een persoonlijke techniek waarmee hij snel volume kan verkrijgen door materiaal toe te voegen zonder een vooraf bepaalde precieze structuur. Daarna werd één enkele kopie in brons gegoten. Het afgietsel van de gekwelde arend herinnert ons aan het originele materiaal. Het gekartelde effect wordt door de ruwe afwerking van het metaal verder versterkt. De kunstenaar liet de gietsporen onaangeroerd: de bronzen uitsteeksels van de giet- en ontluchtingskanalen insinueren een ruig verenkleed.

André Willequet

Bruxelles, 3 janvier 1921 – Uccle, 1er juillet 1998

André Willequet passe 5 ans dans l’atelier de sculpture d’Oscar Jespers à La Cambre de 1940 à 1945. A partir de 1947 et jusqu’en 1975, iI enseigne le dessin et la sculpture, après quoi lui est confiée la direction de l’école de Bijouterie de l’IAM à Bruxelles.

De nombreux prix (Second Prix de Rome en 1947, Prix Louis Schmidt de Sculpture en 1951, Prix de Sculpture de la Commune d’Uccle en 1966) et distinctions ont couronné son oeuvre.

Le travail d’André Willequet est, après un apprentissage figuratif, surtout caractérisé par l’abstraction des formes de la nature. Il est à ce titre un des grands représentants du mouvement abstrait lyrique qui se développe en Belgique dans le courant des années 1950.