De schaduw van de Torê

Geschilderd beton,
h x l x b: 500 x 400 x 100 cm,
gesigneerd en gedateerd 1985

De Stierentemmer van Léon Mignon domineert sinds 1885 de balustrade van de Terrasses de l’avenue Rogier in het centrum van Luik. De majestueuse stier met zijn beheerste temmer werd al snel door de studenten van de Luikse universiteit ‘geadopteerd’. Het beeld maakte onderdeel uit van de meest vreemde folkloristische evenementen. Zo trekken de testikels van de stier na menige studentenactiviteit ‘s morgens felgekleurd de aandacht.

Die ludieke traditie inspireerde Vincent Strebelle om een evenbeeld te maken van de populaire Torê (Luiks dialect voor ‘taureau’, stier,  doelend op de enige echte Luikse stier en symbool voor Luik).  Voor zijn model vertrok hij van de schaduw, die de Stierentemmer van Mignon op de avenue Rogier wierp. Hij maakte verscheidene tekeningen en kwam zo tot een verkleind model dat in het Musée de l’Art wallon bewaard wordt. Daaruit ontstond uiteindelijk de mal die in volle grond uitgegraven werd en waarin gewapend beton gegoten werd. Zo vindt het concept van Strebelle een inventieve uitdrukkingskracht in de letterlijke Schaduw van de Torê.

In 1985 krijgt het beeldhouwwerk een plek aan de rand van de boulevard du Rectorat. De stier oefent geleidelijk aan meer aantrekkingskracht uit en wordt een soort trekpleister, verzamelpunt voor de studenten aan de ingang van de universiteitscampus. In juni 1992 beslist de kunstenaar die functie expliciet te benadrukken en het werk met een vergulde coating te bedekken.

Vincent Strebelle installeerde drie kleine probeersels in de tunnel die onder de boulevard loopt. De “rode” kleur van de bakstenen muur en de kolom aan einde van de doorgang richting parking zijn elementen die herinneren aan het paleis op Cnossos, waar fresco’s van stierengevechten ontdekt werden. In het labyrint van de legendarische koning Minos waarde de minotaurus (half stier, half mens) rond. De ‘heiligencultus’ rond de Luikse Li Torê kent een vergelijkbaar mythisch karakter.

Vincent Strebelle

Uccle, 1946

De 1964 à 1968, Vincent Strebelle, fils de l’architecte Claude Strebelle et neveu du sculpteur Olivier Strebelle, étudie la sculpture et la peinture aux Académies des Beaux-Arts de Liège et de Bruxelles. En 1968, il obtient le Prix de la Maîtrise, la Médaille du Gouvernement et la Médaille de la Ville de Bruxelles ; en 1985, il reçoit une distinction au Prix de la Jeune Peinture Belge. Dès 1972, Vincent Strebelle participe à de nombreuses expositions personnelles et collectives aussi bien en Belgique qu’à l’étranger.