allShapeCombined Shape CopyCombined ShapePage 1Group 11GroupPage 1ShapeFill 5Page-1Group 26linkedinPage 1 Copy 2ShapeShapeShapeplayFichier 1Fill 3

Sculptuur van Plan K

Roestvrij staal, vier keer 2 x 2 m, 1975

Félix Roulin is gekend voor zijn bronzen fragmenten van (doorgaans vrouwen-)lichamen die verscholen zitten in geometrische volumes van corten of roestvrij staal. De abstracte vormen van het gepolijste metaal hier werden door de beeldhouwer uit Dinant ontworpen voor het toneeldecor van het theatergezelschap “Plan K”. Zij voerden in 1975 “The Penny Arcade Peep Show” van William S. Burroughs op in het Hedendaags Kunstencentrum “Les Brigittines” te Brussel. Ook in dit ontwerp zitten fragmenten van lichamen – zijn het de acteurs of toeschouwers in actie? – verdoken in abstracte vormen van blinkend metaal.

De sculpturen van Félix Roulin zijn doorgaans monumentaal. Door de combinatie van de oeroude traditie van brons met hedendaagse materialen als inox ogen ze heel modern en hebben ze een tijdloze uitstraling. Het technisch vakmanschap van de kunstenaar uit zich in een perfecte afwerking en dwingt daardoor heel wat respect af.

Volgens kunstcritica Eugénie de Keyser kadert het werk van Félix Roulin in zijn zoektocht naar de expressie van een “moeilijkheid om eenvoudige, onschuldige relaties te onderhouden met het lichaam, de materialen, de dingen”. Zijn angst voor betekenisverlies drijft hem tot onvermoeibare inspanningen om “diverse elementen grondig te reorganiseren”.

Ter gelegenheid van de inhuldiging van het Openluchtmuseum in oktober 1977 werd dezelfde theatershow op het amfitheaterterras in Sart Tilman nogmaals opgevoerd.

Félix Roulin

Dinant, 1931

Élève, puis professeur à l’École d’Art de Maredsous, Félix Roulin a pris en charge, respectivement depuis 1962 et 1984, les cours d’art de mise en œuvre du métal, puis de sculpture monumentale à l’École nationale supérieure des Arts visuels de La Cambre, à Bruxelles.

Étapes importantes d’un parcours jalonné par de nombreuses œuvres d’art public, (pour les bâtiments du plan incliné de Ronquières, la R.T.B.F., la station Thieffry du métro bruxellois, le Centre de Télécommunications spatiales de Lessive, sans oublier la Maison-sculpture d’Angleur, la Porte-sculpture du Grand-Hornu et Ombres d’acier, mémoire des arbres, pour les entreprises Battard à Pommeroeul), Liaison 1 et le Mur-sculpture du Centre Beaunord, à Paris occupent une place à part dans la production de Roulin, qui choisit, pour elles, de rompre avec vingt ans de travail exclusif du métal, au profit de l’association de la pierre et du bronze.