Cederhout
360 x 700 x 150 cm
Begin december 1962 liet de toonaangevende avant-garde choreograaf Maurice Béjart de dansers van zijn Ballet du XXe siècle in Brussel de achtervolging inzetten naar Don Giovanni. Voor één van de balletscènes tijdens de eerste nacht bouwde Francis André een enorme stier. Rond en met hem voerden de twee protagonisten een paroxysmale dans uit. Op de achtergrond weerklonk het geluid van brullende raceauto’s, versterkt door de ritmische percussie van F. Schieren. Ze zweepten de intense en emotionele bewegingen van Maria Casarès en Tania Bari ten top. De hoorns van de stier vormden het levendige decor voor het spel van verleiding en afstoting. Het scèneattribuut was geheel de verdienste van Francis André. Maurice Béjart wist het uitzonderlijke expressieve potentieel ervan majestueus te benutten.
Wanneer Francis André in 1971 door zijn vriend en architect-coördinator van de nieuwe Universiteitscampus van Luik, Claude Strebelle, op de site van Sart-Tilman rondgeleid wordt, is hij geïnspireerd door de plek en stelt een aantal ludieke installaties voor: een kleine windmolen met door de wind aangedreven muzikale wieken, een hangmat hier en daar als knipoog naar de wandelaar. Ook een maquette van de befaamde stier wordt uit de kelders van De Munt gehaald en aan de Luikse architect geschonken. Francis André zal zijn ontwerp met stevige dwarsbalken nabouwen en maximaal uitvergroten: een openluchtsculptuur is geboren.
«We stellen voor dat de stier exact op de as van de westelijke eetzaal van het Studentenrestaurant ingeplant wordt en evenwijdig met de as van het wandelpad tussen het restaurant en de oost-westverbinding; de kop richting restaurant, zijn staart richting (het voormalige, n.v.d.v.) Onthaalpaviljoen. Hij moet dwars op de top van de heuvel staan, d.w.z. zo hoog mogelijk …» (Atelier d’architecture du Sart-Tilman, november 1982).
Zo vond de stier zijn oorsprong, opbouw en locatie. Het beest imponeert. De houten dwarsbalken begrenzen en bepalen zijn vorm – de tussenruimtes blijven doorzichtig. Het geheel neemt de ruimte geheel in beslag. Dit herinnert aan de constructivistische sculpturen waarin de begrensde leegte zich in volume ontplooit.
Na meer dan 30 jaar ononderbroken staat van dienst op de Agora van Sart-Tilman hervond de stier in september 2019 een nieuw stel hoorns en … zijn staart !