allShapeCombined Shape CopyCombined ShapePage 1Group 11GroupPage 1ShapeFill 5Page-1Group 26linkedinPage 1 Copy 2ShapeShapeShapeplayFichier 1Fill 3

Harry

John Deere 710 tractor parts, ijzer,
186 x 94 x 185 cm

Harry Ferguson (1864-1960) en Henry Ford (1863-1947) worden als legendarische helden van de 20e eeuw aanzien. Ze zijn iconisch voor een aantal industriële toepassingen die hun tijd enorm vooruit hielpen. Aan de zijlijn van hun rivaliteit ontspon zich een moderne fabel tussen twee totaal tegengestelde karakters: Henry Ford, de ondernemer, versus Harry Ferguson, de uitvinder. Net tussen die twee uitersten ontwikkelden zich de grote technische en industriële revoluties … en dan waren er onvermijdelijk ook hun mislukkingen, hun nederlagen en soms tragische resultaten die de mythische verhalen voedden.

Voor het concept van Harry en Henry greep Xavier Mary terug naar de historische rivaliteit en draagwijdte van deze twee mannen. Hij presenteert oude tractoronderdelen als monolieten van  de “moderne tijd”. Harry heeft een verleden een John Deer 710 met nummer 18 in trekkerwedstrijden. Na in België aan zijn laatste trekkertrek-race te hebben deelgenomen, werd hij door kunstenaar Xavier Mary herwerkt. Nu vindt Harry zijn definitieve positie in de groene vlaktes van Sart Tilman. Daarmee laat hij zijn rivaal Henry, een Massey Ferguson 165 uit 1965, achter zich. Het laat zich zien dat de helden van weleer aan kracht en dynamiek ingeboet hebben en een verre herinnering zijn naar vervlogen tijden.

(foto’s Jean-Pierre Gaspard en Genaro Marcos Navas)

Xavier Mary

Né en 1982 à Liège.
Vit et travaille à Bruxelles.

Il s’est formé à l’École de Recherche Graphique (ERG) à Bruxelles. Depuis 2005, il a participé à de nombreuses expositions personnelles et de groupe en Belgique et à l’étranger. Citons, parmi les plus récentes, ses expositions solo Dance Floor of Emergency à la Neuer Aachener Kunstverein (NAK) d’Aix-la-Chapelle (DE, 2018), MX Temple au BPS22 de Charleroi (BE, 2019) ou encore Deepwater Horizon à la 1708 Gallery de Richmond (USA, 2019). Il est aussi à l’origine de Diesel Project Space à Liège.

Bien que puisant son influence dans de nombreux domaines culturels et artistiques, le travail de Xavier Mary se caractérise par de multiples références à notre société industrialisée et de consommation, notamment par le détournement d’objets manufacturés ou de symboles et par l’utilisation de matériaux industriels. Les installations de l’artiste, reconfigurations de fragments ou de pièces détachées d’objets usuels, évoquent un monde effondré. La forme de ses œuvres oscille entre sculpture monumentale élaborée et geste minimaliste.